سرخط خبرها

نشست خبری مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان  قدس  رضوی برگزار شد

  • کد خبر: ۹۹۹۷۱
  • ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴
نشست خبری مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان  قدس  رضوی برگزار شد
نشست خبری مؤسسـه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با اصحاب رسانه در نگارخانه رضوان برگزار شد. در این جلسه امیرمهدی حکیمی، مدیرعامل مؤسسه به بیان برنامه‌های پیش روی این مؤسسه پرداخت.

نعیمه زمانی | شهرآرانیوز - نشست خبری مؤسسـه آفرینش‌های هنری آستان  قدس رضوی با اصحاب رسانه در نگارخانه رضوان برگزار شد. در این جلسه امیرمهدی حکیمی، مدیرعامل مؤسسه به بیان برنامه‌های پیش روی این مؤسسه پرداخت.

رویکرد هنری در فعالیت‌ها

در این نشست، مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان  قدس  رضوی گفت: آستان مقدس حضرت رضا (ع) از آغازین روز‌های شکل گیری خود با هنر درهم آمیخته شده است و نمونه‌های بارزی از کاشی کاری‌ها و کتیبه نگاری‌های فاخر و بی نظیر تاریخ در آن وجود دارد.

حکیمی ادامه داد: این گنجینه موجود در حرم که ما میراث دار آن هستیم، منحصر به فرد است و در هیچ جای جهان اسلام نظیر ندارد که این گونه آثار هنری دوره‌های مختلف در کنار یکدیگر قرار گرفته باشند.

او توضیح داد: پس از انقلاب اسلامی پژوهش‌هایی درباره گنجینه هنر شکل گرفت و با توجه به نیاز پشتیبانی، نگهداری و گسترش آثار هنری، مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی شروع به کار کرد و تا کنون به فعالیت‌های مختلفی در زمینه‌های گوناگون پرداخته است.

حکیمی یادآور شد: یکی از نکاتی که رهبر معظم انقلاب در حکم انتصاب تولیت آستان قدس رضوی به آن اشاره کرده اند، نگهبانی و مراقبت از گنجینه منحصربه فرد هنر معماری و خطاطی و تزیین به کار رفته در بنا‌ها و فضا‌های حرم مطهر است. به همین دلیل به همه فعالیت‌ها با رویکرد هنری توجه می‌شود. او مکتب هنر رضوی را محور اصلی مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی دانست و گفت: چشم انداز آینده مؤسسه نیز تحقق اهداف مکتب است.

مکاتب هنری در زمینه‌های نقاشی، معماری، خوش نویسی، سینما و ... در طول تاریخ از شرق و غرب از دل خلق آثار هنرمندان به وجود آمده است. به گفته حکیمی، در آستان مقدس حضرت رضا (ع) آثار بسیاری وجود دارد که امروز در بستر آن‌ها می‌توان کار‌های پژوهشی انجام داد و با تحلیل و بررسی به یک مکتب منسجم دست یافت. چشم انداز مؤسسه نیز این است که از دل این مجموعه آثار نفیس، به مکتب هنر رضوی برسد.

انتشار کتاب و تولیدات رسانه‌ای

مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی به ارائه گزارشی از عملکرد مؤسسه پرداخت و بیان کرد: یکی از فعالیت‌هایی که انجام شد گزارش عملکرد فعالیت‌های آستان قدس در مورد بازسازی‌های حرم مطهر بود که با متن، طراحی و گرافیک خاصی با عنوان «عمارت خانه خورشید» به چاپ رسید و مورد توجه رهبر معظم انقلاب قرار گرفت. او ادامه داد: کتاب «مکتب هنر رضوی» نیز که کاری پژوهشی و نظری است و همچنین کتاب «شاهکار‌های ادبی» آماده چاپ است.

مجموعه اشعار مذهبی ملک الشعرای بهار هم که در وصف اهل بیت (ع) سروده شده نیز جمع آوری شده است و به زودی منتشر خواهد شد. حکیمی به دیگر آثار چاپی اشاره کرد و توضیح داد: دو تا سه مجموعه نمایشنامه از نمایشنامه نویسان خوب کشور مانند هوشنگ جاوید در سال آینده تهیه خواهد شد. ۱۲ داستان کوتاه نیز از مرحوم سعید تشکری به جا مانده که تلاش خواهیم کرد آن مجموعه را تا قبل از چهلم این هنرمند فقید به چاپ برسانیم.

او ادامه داد: پژوهش دیگری درباره مجالس تعزیه رضوی انجام شده است که این مجموعه ۳۰ جلدی در بهار سال آینده به انتشار خواهد رسید. از مجموعه شاهکار‌های آستان قدس رضوی نیز «گنجینه زیورآلات حرم مطهر» در دو جلد کار شده است. علاوه بر آن گزیده‌ای از بهترین عکس‌های حرم رضوی نیز در حال آماده شدن است که جلد اول آن به عکس‌های پیش از انقلاب اسلامی و جلد‌های دوم و سوم نیز به دوران پس از انقلاب اسلامی تا ۱۴۰۰‌ می‌پردازد.

حکیمی ادامه داد: مجموعه‌ای با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید شده است که در ۱۰ قسمت به روایت‌هایی از حضرت رضا (ع) و شهید سردار قاسم سلیمانی می‌پردازد. چند انیمیشن هم در حال ساخت است که تا سال آینده رونمایی خواهد شد.

به گفته حکیمی، تولید آلبوم قوالی‌ها و منقبت خوانی رضوی با عنوان «قول و قبول» کاری متفاوت در زمینه موسیقی بود که برای اولین بار با مفاهیم رضوی خلق شد. بعضی از آن‌ها نیز در جشنواره موسیقی فجر اجرا شده اند. او بیان کرد: کار دیگری که در گذشته انجام شده و در این دوره تکمیل شده، جمع آوری آوا‌های رضوی و موسیقی‌های فولکلور ایران است که از ۳۰ گروه از هنرمندان سراسر کشور در هشت بخش تهیه شده است.

آموزش هنر

مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های مهم مابرگزاری نشست‌های «بازخوانی نظریه هنر رضوی» است که در آن استادان مختلف حضور دارند. در کنار آن نگارخانه رضوان یکی از نگارخانه‌های مهم و استاندارد در مشهد است که هر هفته نمایشگاه هنری برگزار می‌کند.

او ادامه داد: تاکنون جشنواره‌های مختلفی برگزار شده است و به دنبال آن برنامه‌های دیگری مانند «جشنواره داستانی» را نیز در دستور کار خود قرار داده ایم. همچنین جلسات «حماسه واژه ها» نیز با حضور شاعران کشور به مرور شعر فارسی پس از انقلاب اسلامی می‌پردازد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->